Packaging with tomorrow in mind

Slechts vier op de tien jonge kinderen in Nederland eten voldoende groente. En dat terwijl het aantal kinderen met overgewicht blijft toenemen. Daarom ontwikkelde ik een nieuwe verpakking, de groentschaal voor op tafel. Een functionele verpakking welke volledig aansluit bij de belevingswereld van jonge kinderen.

Het concept Foodsie is er in drie varianten: snoep- tomaatjes, komkommertjes en paprikaatjes. De namen zijn door kinderen zelf bedacht (olifanten tanden, clownsneuzen en eenhoorns) en de figuren/illustraties wekken herkenbaarheid op bij de kinderen. De achtergrondkleuren zorgen ervoor dat de groente zo aantrekkelijk mogelijk oogt en de overige kleuren bevatten de kleurcode van het product (oranje, rood en groen).

De vorm van de verpakking zorgt ervoor dat deze uitvouwt tot een schaaltje bij het openen. Door de verpakking te plaatsen op een plek waar kinderen veel komen worden zij continu geprikkeld en aangetrokken door de verpakking. Daarnaast heeft snackgroente een betere smaak wanneer deze buiten de koelkast bewaard blijven. De groente is er in een hapklaar, kindvriendelijk formaat. Daarom vormt dit product het ideale tussendoortje voor kinderen. Ook maken de weetjes, raadsels en opdrachten het voor kinderen extra leuk om met de verpakking bezig te zijn. Daarnaast bevat de verpakking kleurrijke groente, omdat kinderen (net als bij m&m's) meer eten wanneer er kleurvariatie in de verpakking zit.

De kartonnen verpakking bevat vensters met een creatieve vormgeving, welke ventilatie bieden aan de groente en een doorkijkvenster aan de bovenzijde maakt de groente goed zichtbaar. Door dit ontwerp blijft de groente tot wel een week lang houdbaar. De deksel van de verpakking is nestbaar. Tijdens transport neemt deze verpakking daarom weinig ruimte in beslag.